قائم‌ مقام وزیر امور خارجه گفت: مبارزه تکفیری‌ها مبارزه سیاسی هدایت‌شده برای توازن قدرت در منطقه توسط خود غربی‌ها است.

اقدامات تکفیری‌ها در منطقه مبارزه‌ سیاسی هدایت شده توسط غربی‌هاست/ دستگاه دیپلماسی نیازمند افراد خلاق با ایده‌های نو است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس ، مرتضی سرمدی در سخنرانی خود با عنوان «نقش سیاست خارجی در اصلاح چهره اسلام در غرب» در دهمین همایش سالانه اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور که ظهر امروز در هتل جم برگزار شد، گفت: اسلام در خارج از کشور نقشی پیدا کرده است که قبلاً نداشته و در این‌ بین اقدامات سازمان‌یافته در جهت تخریب آن، ضرورت برای اصلاح را پررنگ‌تر می‌کند.

وی با بیان اینکه در مؤلفه‌های دیپلماسی مؤلفه قدرت ملی نقش پیدا کرده است، ادامه داد: در دوره ارتباطات تعداد بازیگران زیاد شده و در کنار ازدیاد سازمان‌های غیردولتی و اشخاص، پیچیدگی سیاست خارجی بیشتر شده است.

قائم‌ مقام وزیر امور خارجه، سیاست خارجی بعد از انقلاب را استقلال و تمامیت ارضی کشور، دشمنی با دولت‌های متخاصم و حمایت از مظلومین جهان دانست و تصریح کرد: با روابط خوب با دولت‌ها، ملت‌های همسایه، مسلمان و کشورهای عدم تعهد شاهد رشد اسلام در سطح جهان هستیم.

سرمدی با بیان اینکه تا قبل از انقلاب، اسلام نقشی در جهان نداشت، تبیین کرد: نام اسلام و گفتمان اسلامی تا پیش از انقلاب کمرنگ بود و تلاش برای هویت‌یابی اسلامی در سیاست خارجی و ورود موضوع دین و فرهنگ پس از پیروزی و تثبیت انقلاب اسلامی انجام شد.

وی با اشاره به اینکه نظریه برخورد تمدن‌ها و پایان تاریخ بعد از فروپاشی نظام دوقطبی مطرح شد، تشریح کرد: این نوع نظریات دشمن‌تراشی بعد از فروپاشی شوروی بود که می‌خواست دشمن جدید را در اسلام جستجو کند.

قائم‌ مقام وزیر امور خارجه با بیان اینکه کمتر تصور می‌شد که در درون اسلام هم جریانی به وجود بیاید که مکمل اسلام‌ستیزی باشد، افزود: اسلام‌ستیزی به‌ تنهایی نمی‌توانست در سطح جهان مطرح شود و اسلام تکفیری مکمل جریان اسلام‌ستیزی شد.

سرمدی، کشتار و خشونت علیه مسلمانان و افراد بی‌گناه را موجب مخدوش شدن چهره اسلام دانست و تبیین کرد: اسلام تکفیری کمتر از جریان اسلام‌ستیزی غرب نیست و این افراط بستر مناسبی برای نفوذ سرویس‌های اطلاعاتی است.

وی با اشاره به اینکه اسلام تکفیری به نام دین و جهاد مقدس کشتارهای غیرقابل ‌توصیفی را انجام می‌دهند، تأکید کرد: در این شرایطی که بیشترین قربانی از خود جهان اسلام است، بمب و عملیات نظامی چاره‌ساز نیست و نیاز به گفتمان‌سازی و کارهای فکری دارد.

قائم‌ مقام وزیر امور خارجه با بیان اینکه وظیفه کنونی ما این است که نگذاریم اسلام اصیل با اسلام تکفیری هم‌معنی شود، چنین توضیح داد: در شرایط کنونی مرزهای اسلام ناب و اسلام تکفیری در هم‌ تنیده و اسلام مقدس هم دچار خدشه شده است.

سرمدی، یکی از اصلی‌ترین شاخصه‌ها برای واقعی نبودن مبارزه با تروریسم در غرب را تفکیک نکردن اسلام ناب و اسلام تکفیری دانست و افزود: آن‌ها در تعریف‌های خود اسلام ترور و تکفیری را با اسلام ضد ظلم یکی می‌کنند و حتی انصار حزب‌الله را تروریسم می‌خوانند.

وی با بیان اینکه مبارزه تکفیری‌ها مبارزه سیاسی هدایت‌ شده برای توازن قدرت در منطقه توسط خود غربی‌ها است، تصریح کرد: مسلمانان در تلاش‌ هستند با احیای قدرت، هویت و ایفای نقش گسترده‌تر اجازه ندهند که اسلام ترور، اسلام عقلانیت و عدالت یکی شود.

قائم‌ مقام وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی این است که تفکر شیعی و مبتنی بر عقلانیت با تفکر وهابی ضد اسلام و ضد منطق، یکسان تلقی نشود.

سرمدی با تأکید بر اینکه نباید بگذاریم اسلام تکفیری سخنگوی اسلام شود، گفت: اصلی‌ترین وظیفه ما در سیاست خارجی و هموطنان خارج از کشور این است که با گسترش گفتمان اسلام اعتدال و رحمانیت آن را سخنگوی جهان اسلام کنیم.

وی با بیان اینکه خشونت و افراط پدیده عام و تهدیدی برای کل نظام بین‌الملل است، افزود: برای مقابله با تروریسم و افراطی‌گری به تلاش دسته‌جمعی نیاز است که در راستای آن ورای سیاسی‌بازی و منافع کوتاه‌مدت، باید یک اجماع جهانی درون جهان اسلام برای مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری ایجاد شود.

قائم‌ مقام وزارت خارجه، نشان دادن گفتمان اسلام، اعتدال و کرامت را از وظایف کشورهای اسلامی دانست و تصریح کرد: متأسفانه فضای استفاده و گسترش جریان‌های تکفیری فراهم است و ما باید گفتمان اسلام عدل، عدالت و خرد را به‌ طور منسجم در جهان ارائه دهیم تا همیشه بین اسلام ما و اسلام ترور تفکیک صورت پذیرد.

سرمدی با تأکید بر اینکه باید نمونه‌ای از سیاست خارجی موفق در جهان اسلام باشیم، خاطرنشان کرد: باید الگو، مدل و نمونه موفق باشیم که توانایی جذب بیشتر شود.

وی با اشاره به اینکه در دنیای امروز افراد می‌توانند بیشتر از دولت‌ها تأثیرگذار باشند، گفت: دستگاه دیپلماسی و رسمی کشور نیازمند افراد خلاق با ایده‌های نو است و تک‌تک افراد بازیگران عرصه ارتباطات هستند که باید با ذهن خلاق و انگیزه قوی کمپین‌های خلاقانه و ایده‌های نو در فضای مجازی راه‌اندازی کنند.

قائم‌ مقام وزارت خارجه افزود: جرقه‌های ابتکاری افراد فرهیخته می‌تواند بدون بودجه و سازماندهی تأثیری داشته باشد که ممکن است سیاست خارجی متعارف نداشته باشد.

سرمدی با اشاره به اینکه صاحبان فکر و ایده با خلاقیت‌های خود به یاری دستگاه دیپلماسی خارجی می‌پردازند، تصریح کرد: باید نوع حرکت سیاست خارجی در چارچوب حل مشکلات کشور با روش‌های کم‌هزینه و از نوع گفتمانی برای بهبود چهره اسلام و ایران باشد.

وی با اشاره به موفقیت جمهوری اسلامی در ایجاد بستری برای پذیرش گفتمان انقلاب اسلامی و حل مشکلات منطقه، خاطرنشان کرد: هر نوع عملکرد شخصی، رفتاری و علمی نخبگان به شهرت ایران در خارج از کشور کمک می‌کند.

قائم‌ مقام وزیر امور خارجه در پایان با اشاره به اینکه در کشور به‌ جای مستندسازی قوی صرفاً به فعالیت تبلیغاتی و پوشش اخبار می‌پردازیم، تصریح کرد: همانطور که آن‌ها برای تخریب چهره اسلام، یکی دانستن اسلام و تروریسم به اشاعه صحنه‌های خشن می‌پردازند، ما می‌توانیم از فضای مجازی استفاده کنیم و باید برای اصلاح و مقابله با جریان تخریبی دشمن اقدام کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.